ویژگى شناختهاى اخلاقى و حقوقى
ویژگى شناختهاى اخلاقى و حقوقى چیست؟
شناختهاى اخلاقى و حقوقى که گاهى به نام معرفتهاى ارزشى نامیده مى‏شوند داراى ویژگیهایى هستند که مى‏توان آنها را به دو دسته کلى تقسیم کرد یک دسته ویژگیهاى مربوط به مفاهیم تصورى خاصى است که عبارات اخلاقى و حقوقى از آنها تشکیل مى‏یابند و دسته دیگر مربوط به شکل و هیئت عبارات ارزشى است‏یعنى معرفتهاى اخلاقى و حقوقى را به دو شکل مى‏توان بیان کرد یکى شکل انشائى و امر و نهى چنانکه در آیات قرآن کریم فراوان دیده مى‏شود و دیگرى شکل خبرى و به صورت قضیه منطقى که داراى موضوع و محمول یا مقدم و تالى است چنانکه در موارد دیگرى در آیات و روایات بکار رفته است .
مى‏دانیم که عبارت انشائى از قبیل قضایا و قابل صدق و کذب نیست و در باره آن نمى‏توان سؤال کرد که آیا عبارت انشائى راست است‏یا دروغ و اگر چنین سؤالى بشود باید پاسخ داد که نه این است و نه آن و فقط انشاء است بلى درباره امر و نهى مى‏توان گفت که بالالتزام دلالت بر مطلوبیت متعلق امر براى امر کننده و مبغوضیت متعلق نهى براى نهى کننده دارد و به لحاظ همین دلالت التزامى مى‏توان صدق و کذبى براى آنها در نظر گرفت‏یعنى اگر متعلق امر واقعا مطلوب امر کننده و متعلق نهى واقعا مبغوض نهى کننده باشد عبارت انشائى به حسب این دلالت التزامى صادق و در غیر این صورت کاذب خواهد بود .
بعضى از اندیشمندان غربى پنداشته‏اند که قوام قواعد اخلاقى و حقوقى به امر و نهى و الزام و تحذیر است و به عبارت دیگر ماهیت آنها ماهیت انشائى است و از این جهت‏شناختهاى اخلاقى و حقوقى را قابل صدق و کذب نمى‏دانند و طبعا معتقدند که ملاکى هم براى صدق و کذب آنها نمى‏توان در نظر گرفت و معیارى هم براى باز شناسى حقیقت و خطاى آنها نمى‏توان ارائه داد .
ولى این پندارى نادرست است و بدون شک قواعد اخلاقى و حقوقى را در شکل قضایاى منطقى و عبارات اخبارى هم مى‏توان بیان کرد بدون اینکه متضمن معناى انشائى باشند و در واقع ریختن شناختهاى اخلاقى و حقوقى در قالب عبارات انشائى یا نوعى تفنن ذهنى است و یا براى تامین اهداف تربیتى خاصى انجام مى‏گیرد .