تفاوت ادراک های انسان

چه فرق اساسى بین انواع ادراکات انسان وجود دارد به طورى که بعضى از آنها خطا ناپذیر و غیر قابل تشکیک هستند و بعضى خطا بردار و قابل شک و تردید و چگونه باید این دو نوع را از یکدیگر تشخیص داد؟

بعضى از شناختها و ادراکات به هیچ وجه قابل شک و تردید نیست و حتى دلیلى که شک‏گرایان براى توجیه نظریه انحرافى خودشان مبنى بر انکار مطلق علم بیان کرده بودند متضمن و مستلزم چندین علم بود .
از سوى دیگر مى‏دانیم که همه شناختها و اعتقادات ما هم درست و مطابق با واقع نیست و حتى در بسیارى از موارد خودمان به خطا بودن بعضى از آنها پى مى‏بریم .
با توجه به این دو مطلب طبعا چنین سؤالى پیش مى‏آید که چه فرق اساسى بین انواع ادراکات انسان وجود دارد به طورى که بعضى از آنها خطا ناپذیر و غیر قابل تشکیک هستند و بعضى خطا بردار و قابل شک و تردید و چگونه باید این دو نوع را از یکدیگر تشخیص داد .
دکارت براى مبارزه با شک گرایى در مقام پى‏ریزى فلسفه تزلزل ناپذیرى برآمد و سنگ بناى آنرا شک ناپذیرى خود شک قرار داد و حتى وجود من شک کننده و اندیشنده را نیز متفرع بر آن ساخت‏سپس ملاک شک ناپذیرى آنرا وضوح و تمایز معرفى کرد و آنرا معیارى براى باز شناسى اندیشه‏هاى درست از نادرست قرار داد و در صدد بر آمد که روش ریاضى را در فلسفه بکار گیرد و در واقع منطق جدیدى را ارائه دهد .
ما اکنون در مقام ارزیابى فلسفه دکارت و بررسى درجه موفقیت وى در کارى که به عهده گرفته بود نیستیم تنها این نکته را خاطر نشان مى‏کنیم که آغاز کردن از شک به عنوان نقطه شروعى براى جدال با شک‏گرایان موجه است ولى اگر کسى گمان کند که وجود هیچ چیزى به این اندازه روشن و یقینى نیست و حتى وجود خود شک کننده هم مى‏بایست از راه وجود شک معلوم شود صحیح نیست بلکه وجود من آگاه و اندیشنده دست کم به اندازه وجود شک که یکى از حالات او مى‏باشد روشن و غیر قابل تردید است .
همچنین وضوح و تمایز را نمى‏توان معیار اصلى باز شناسى اندیشه‏هاى درست از نادرست قرار داد زیرا علاوه بر اینکه خود این معیار به قدر کافى واضح و متمایز و غیر خالى از ابهام نیست و محک قاطع و تعیین کننده‏اى به شمار نمى‏رود نمى‏تواند راز خطا ناپذیرى نوع خاصى از ادراکات را آشکار سازد البته سایر سخنان وى نیز جاى بحثهاى فراوانى دارد که در اینجا مجال بررسى آنها نیست .
اما شک ناپذیرى شک و شک کننده و چیزهاى دیگرى از این قبیل رازى دارد که براى پرده‏دارى از آن بایستى به بحث از بررسى انواع علم و ادراک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد